Typen infographic

We kennen allemaal de infographic wel, ook al heb je de term niet eerder gehoord. Een verkeersbord is bijvoorbeeld een infographic. Een infographic is iets waar de boodschap in beeld word uitgedrukt. Dit blijkt heel effectief, want je kunt zo snel een boodschap over brengen, waar normaal duizenden woorden voor nodig zouden zijn.

Verschillende typen

de infographic ontwerper
De infographic ontwerper maakt verschillende typen infographics.

Er zijn verschillende typen infographic en elke type heeft zijn eigen doel. Met een infographic kun je heel snel de aandacht van mensen trekken en een boodschap duidelijk maken. Ze worden tegenwoordig dan ook steeds vaker op websites gebruikt. Met een infographic kan de aandacht van de bezoekers worden getrokken en ze op de websites worden gehouden.

Vergelijk infographic

Een bekend type infographic is de vergelijk infographic. Hiermee worden verschillende producten, diensten, ideeën, opvattingen en veel meer dingen vergeleken. Een webshop kan het bijvoorbeeld gebruiken om zijn eigen product met een andere te vergelijken. Als die de verschillen in woorden wil uitdrukken zijn er duizenden woorden nodig. Er zijn weinig mensen die duizenden woorden gaan lezen, om het verschil te zien. Met een vergelijk infographic kan die in een oogopslag de verschillen laten zien aan de bezoekers.

Proces beschrijven

Een andere bekende infographic is het proces infographic. Dit type infografiek word gebruikt om het proces van een bedrijf te laten zien of om te laten zien wat het bedrijf allemaal doet. Normaal zijn hier duizenden woorden voor nodig, maar met deze type infographic kun je het met enkele beelden laten zien. Mensen zien al gelijk waar het over gaat en hoe het in zijn werk gaat. Je komt deze type infographic ook vaak op websites tegen. Ze laten dan bijvoorbeeld de werkwijze van een website zien. Ze laten zien hoe je moet bestellen, moet afrekenen en wat je daarna kan verwachten.

Doel van een infographic

Je hebt ook nog andere type graphic, zoals tijdlijn, geografische en cijfer graphic. Het doel is om te informeren of om iets te verkopen. Het is een snelle manier om een doel of informatie over te brengen. Een infographic wordt ook gemaakt gericht op zijn doel en doelgroep. Als het moet informeren is er een hele andere opzet nodig, dan wanneer het moet aanzetten tot kopen. Een infographic moet ook op een doelgroep gericht worden, want wat op meisjes zal werken zal niet op jongens werken en wat op jongeren zal werken zal niet op ouderen werken.

Informatie bom

Een infographische weergave word in de reclame wereld ook beschreven als een informatie bom. Het is ook een duidelijke beschrijving van wat het is, want het geeft binnen een paar seconden weer wat het doel is en wat de maker wil bereiken. Bezoekers op een websites zullen langer op een website blijven, wanneer de infographic op hun gericht is. Ze krijgen namelijk in 1 keer een informatie bom over zich heen. Geeft de infographic de informatie dat zij zoeken, dan zullen ze op de website blijven. Is het niet wat ze zoeken, dan gaan ze weg maar dan zijn ze ook niet het doelgroep van de infografiek.