Infographics die bezoekers trekken – Hoe maak je die?

Infographics zijn al een tijdje een rage. Bijna iedere website heeft er wel eentje gepubliceerd. Het bereik van een infographic is megagroot! Maar, niet altijd.. Hoe maak je nou een infographic die zoveel bezoekers trekt?

 

Vandaag de dag is het een ander verhaal dan enkele jaren geleden. De internet gebruiker van nu weet wel wat een infographic is maar neemt niet altijd de tijd om deze te bestuderen. Het is dus zaak om de infographic die u laat maken zo maakt, dat de lezer het heel snel scannend kan lezen.

Een infographic die bezoekers trekt moet aan enkele basisdingen voldoen. Als specialist infographic ontwerper weten wij natuurlijk welke basisdingen dat zijn en delen we die met jou.

Bij het maken van een infographic is het van belang om boven de rest uit te steken. Het geheel begint echter met een goede planning. In de planning wordt het idee vastgelegd, de doelen gesteld en een schets gemaakt van de uiteindelijke infographic.

We trappen in het volgende hoofdstuk af met de stappen die horen van de planning van een infographic.

Infographic maken: Planning. Planning. Planning.infographic maken is plannen maken

Hebt u al een beetje onderzoek gedaan naar infographics die van anderen? Wellicht is het u opgevallen dat ze er relatief simpel uitzien om te maken. Gewoon wat interessante data vinden, visualiseren tot een eyecatching graphic en wachten tot het viraal gaat, toch?

Niet echt.

Voordat we aan de slag gaan met het maken van een infographische voorstelling van uw gegevens moet er eerst data komen en dat moet worden omgezet naar een idee.

Stap 1 – Data voor het idee

Data is het centrale punt van uw infographic, en niet de mooie tekeningen of afbeeldingen. Dus, neem eerst goed kennis van de data die u hebt.

Neem de tijd om te onderzoeken en te leren wat nou eigenlijk de kern van de data is. Waar komt het vandaag? Waar gaat het over? Wat is de gebruikte methode? Waarom is het interessant? Waarom is het uniek?

Van deze bevindingen maakt u een shortlist, enkele key data points, welke het meeste effect hebben op de emoties van uw doelgroep. Rond deze gegevens maakt u de infographic!

Stap 2 – Zoom in op de doelgroep

U hebt de data uit stap 1 in de ene hand, in de andere hand willen we onze doelgroep. Voor wie is de informatie het meest interessant?

Als u een infographic maakt over gratis SEO tips voor ondernemers, dan is de ondernemer die zijn of haar eigen website beheert uw doelgroep.

Bedenk nu goed hoe die specifieke doelgroep kunt ‘inpakken’ en hun aandacht krijgen. In een wereld die heel snel gaat en waar niemand tijd heeft is het interessant een ontwerp te gebruiken welke straight to the point komt. Dus niet een die eerst om de boodschap heen draait en dan nog eens met de belangrijke informatie komt.

Stap 3 – Bepaal het doel

Ik heb het al eerder genoemd in dit artikel: bepaal het doel van de infografiek. Als er geen doel is gedefinieerd, zal de lezer het niet snappen en al helemaal niet delen op zijn of haar persoonlijke social media account. En dat delen is nou net het ultiem haalbare!

Dit zijn enkele voorbeeld doelen die een infografiek kan uitbeelden:

  • Helpen bij het maken van een beslissing. Bijvoorbeeld bij een aankoop of het zoeken van een specialist.
  • Trechteren van moeilijke gegevens om het voor iedereen begrijpbaar te maken, ongeacht het opleidingsniveau.
  • Het presenteren van stomme informatie op een grappige manier.

Stap 4 – Schets een layout

Nu we de data en het einddoel hebben vastgesteld kunnen we de infographic ontwerper opdracht geven de infographic te gaan maken. Maar, geven we die ontwerper de vrije hand of sturen we die een beetje de goede richting op?

Het is eigenlijk heel normaal om iemand die wordt ingehuurd voor een speciale taak ook duidelijk een opdracht mee te geven. De ontwerper heeft ook behoefte aan overzicht en structuur en een schets van het ontwerp van de infografiek die u in gedachten hebt is daar een welkom instrument bij.

Eigenlij is het ook gewoon logisch. Het beeld dat u ingedachten hebt komt vrijwel zeker niet overeen met het beeld dat de grafisch ontwerper in gedachten heeft. U kent u bedrijf, de klanten en uw huisstijl als geen ander en de ontwerper moet er maar naar raden.

Zo heeft de enige echte SeeMei Chow een infographic cheat sheet gemaakt waar verschillende layouts op zijn afgebeeld. Zit uw nieuwe ontwerp hier misschien ook tussen? Het is een perfect startpunt om een layout voor een infographic te schetsen.

Stap 5 – Verzamel de afbeeldingen

Met het gebruiken van afbeeldingen moeten we een beetje voorzichtig zijn. Stel dat het als een malle zich verspreid over het internet. Dan moet u niet de volgende dag een telefoontje krijgen van de andere kant van de wereld met de mededeling dat één of meerdere afbeeldingen een inbreuk maken op het auteursrecht van iemand.

Het beste is, wanneer u een infographic maakt over uw bedrijf, om ook afbeeldingen van uw bedrijf te gebruiken. Waar het auteursrecht dan ligt is meestal wel duidelijk. Desnoods maakt u zelf de foto’s met uw smartphone om enig risicio af te dekken.

Er zijn ook websites waar rechtenvrij foto’s te vinden zijn die gebruikt mogen worden voor commerciele doeleinden. Dit is een korte opsomming, er zijn er wel 400 verschillende websites:

  1. 123rf.com
  2. shutterstock.com
  3. stock.adobe.com

Stap 6 – Bestel een infographic

De laatste stap! U hebt:

  • De data verzameld,
  • De data verwerkt tot ‘hapklare brokken’,
  • De layout van de infographic bedacht,infographic maken begint met een idee
  • De afbeeldingen gezocht.

Nu is het zaak om een infographic ontwerper te vinden. Aangezien u nog steeds dit artikel leest, hebt u dus eigenlijk de infographic designer al gevonden!

Kijk, omdat u nu al het voorwerk hebt gedaan wordt het maken van de infographic over het algemeen een fluitje van een cent kwa tijd. Het voorwerk is klaar en dat bespaart een hele hoop kosten. Natuurlijk moet u wel zeker weten dat het precies is wat u wilt en dat het verloop van de data op de infographic ook goed te lezen is. Hebt u een second opinion gevraagd van een collega of medewerker?

Omdat u het voorwerk zelf hebt gedaan kost de infographic geen duizend euro, zoals bij onze collega’s in den lande, maar €299 ex BTW!

Bent u er aan toe om er een te bestellen en het internet in uw branche te domineren? Dan kunt u de het beste het bestelformulier invullen. Hebt u nog een vraah? Dan kunt u het contact formulier achter de gebruiken om die vraag aan ons te mailen.


ACTIE!! Bestel via het formulier en mail ons vervolgens de code BLOG215 door. U krijg uw eerste infographic voor de helft van de prijs, dus:

  • €149 ex BTW voor Infographic Pakket 1!
  • €349 ex BTW voor infographic Pakket 2!