Infographic Betekenis

Misschien heb je er al eens over gehoord: infographic. Wat betekent dat nou eigenlijk? Wat kun je precies met een infographic? Er valt veel over infographics te vertellen. In dit artikel en de andere artikelen op onze website leer je over de ins en outs van infographics en de infographic designer.

De betekenis van een infographic

Een infographic is een samenvoegsel van de woorden information en graphic. Bij een infographic word je dus geïnformeerd door middel van een afbeelding. Het bestaat uit een combinatie van beeld en tekst. Vooral in Amerika zijn infographics ontzettend populair. In Nederland is het nog in opkomst. Met een infographic kan gemakkelijk worden getoond hoe iets werkt of in elkaar zit.

Vallen grafieken onder infographics?Wat is een Infographic?

Grafieken vallen niet onder infographics. Vaak worden grafieken wel heel mooi aangekleed en deze worden dan infographics genoemd, maar dat is dus niet het geval. Een infographic is echt bedoeld om de lezer te informeren – niet alleen met gegevens in een tabel.

Wat kan er op staan?

Een infographic kan verschillende informatie bevatten, bijvoorbeeld informatie over de werkwijze van een bedrijf. Ook kun je een persoonlijk portfolio verwerken tot een infographic. Een ander voorbeeld van een infographic, is dat je precies kunt laten zien op een afbeelding waar bijvoorbeeld jouw producten worden geleverd, of hoe de geschiedenis van een bedrijf er uit komt te zien.

Waarom zou je kiezen voor een infographic?

Omdat de infographic in Nederland nog in opkomst is, zijn mensen soms een beetje sceptisch. Waarom zou je nou eigenlijk kiezen voor een infographic? Een information graphic is een goede manier om jouw bezoekers of klanten te informeren. In een lap tekst kan de focus snel kwijtraken, terwijl in een infographic concreet wordt getoond hoe iets in elkaar zit. Het wordt in één oogopslag duidelijk. Ook kan het heel gemakkelijk worden gedeeld op social media en dat betekent meer bekendheid voor jou of je product. Als laatste: juist omdat het in opkomst is, kun je nu profiteren van de opkomende bekendheid. Dit kan juist heel nuttig zijn voor jou en je bedrijf.

Hoe kom je aan een infographic?

Een infographic kun je zelf maken, maar wanneer je niet beschikt over de juiste kennis, kan dit nog best lastig zijn. Je kunt er daarom ook voor kiezen om je infographic te laten maken door iemand die gespecialiseerd is en dus precies weet hoe het publiek geraakt kan worden. Geïnteresseerd? Bekijk de verschillende mogelijkheden of vraag vrijblijvend informatie aan!